Livet i balans - Yoga

Välbefinnande, att må bra i kroppen och själen är en grundsten för vår existens.
Att känna livsglädje och lycka är oss alla väl förtjänt men kan av olika anledningar utebli.
En mängd med forskning finns på alla fördelar fysisk aktivitet ger, kroppsligt naturligtvis men också psykiskt. Men det gäller att skapa en balans och att nyansera. Det handlar om mer än fysisk aktivitet. Sömn, kost, motion, socialt nätverk och ett stimulerande arbete är viktigt.

1. Connect, viktigt att skapa kontakt och vara i relation med de människor man har omkring sig.
2. Be active, fysisk aktivitet skapar välbefinnande.
3. Take notice, var uppmärksam och nyfiken varje dag.
4. Keep learning, lär dig nya saker eller anta nya utmaningar.
5. Give, generositet och hjälpsamhet skapar välbefinnande och lyckokänslor.
NEF (The new economics foundations of health) publicerade 2008 rapporten “Five ways to wellbeing”. 

Inte helt olikt yogans filosofi. Yoga = förening mellan kropp och själ.
Jag undervisar yogaklasser med grund i Hathayogan.
Förutom fysiska asanas (positioner) går vi igenom pranayama (andning), meditation och avslappning.

YOga - Power up!

Fullbokat!

Boka din plats på vinterns yogaklass som erbjuder ett balanserande och utmanande avslut på dagen!

Januari - mars 2019.
Läs mer och boka dig här!

"Meditation visade mig hur mycket energi det finns i tysnad"

- Madonna -

Meditation har funnits i tusentals år men först nu på senare tid har fler och fler uppmärksammat och anammat detta förtjusande sätt att bli ett med sitt eget sinne. Det fina är att man kan meditera vart som helst, från en minut till så länge du vill. Man kan vara idrottsman/kvinna, entreprenör, yogi eller bagare - vi alla mår väl av det. Här kommer 3 anledningar till varför man ska meditera:

1. Bli mer uppmärksam och medveten.
Du kanske väljer att fokusera på dina andetag i meditationen, på så sätt ger du din hjärna ro från tankar om det förflutna eller från dagens händelser som du ändå inte kan påverka. Du fokuserar på din andning och därmed på nuet. Det ger dig ett öpnnare sinne som gör det lättare att vara uppmärksam och medveten i andra sammanhang. Har du en viktig tenta eller uppgift, meditera och skapa skarpare fokus på vägen mot målet.
2. Bli mindre stressad och uppjagad.
När kroppen är stressad blir pulsen högre och vårt välmående i sin helhet påverkas negativt om vi ligger i en förhöjd nivå för länge. Meditation hjälper dig att koppla av och låter kropp och knopp få en välbehövlig stund av vila. Du landar i ditt egna, fina, innerliga jag, bortom allt annat. Pulsen blir lite långsammare, andetagen blir lite längre och energi flödar.
3. Få kontroll över dina känslor.
Slutpunchen, kontentan av ovanstående. Genom att meditera och minska på stress, öka din uppmärksamhet har vi lättare att kontrollera känslor som ilska, sorg eller hejdlös glädje.
Glädje är ju iofs alltid nice, men ibland kan man ju behöva kontrollera sig ;-)

Så ta en eller flera minuter om dagen, gör stunden till bara din och ge dig själv 100% egenkärlek.  Du är den viktigaste i ditt liv.