Arkiv

2017 > 10

 Vi har nu kört höstens yoga i några veckor och några återkommande positioner är Barnet och Katten-kon. Sitter du mycket på dagarna och/eller känner dig stel och spänd i ryggen? Fortsätt läs och utöva gärna varje dag!

Barnets position:
Kom ned på knä på golvet och låt sätet vila på hälarna.  Låt antingen knän komma ihop eller bredda dem för en mjukare och mer återhämtande position. Att hålla ihop knän ger mer stretch i ryggen, men kan vara svår om man är väldigt stel. Sträck armarna framåt och placera handflatorna i golvet, eller för dem bakåt längs sidan av kroppen om du har knäna ihop. Känn hur axlarna vill sjunka ned mot mattan och hur utrymmet mellan skuldrorna breddas. Andas lugna kontrollerade andetag.
Förutom att den kan lindra värk ger den också en lätt stretch av höft, lår och vrister. Dessutom lugnar den sinnet och hjälper oss att lindra stress.

Katt/Ko:
Stå på alla fyra med knäna under höften och handlederna under axlarna. Om det för stelt eller gör ont i nacken, flytta ut händerna lite åt sidan. På utandning, dra in naveln, bredda mellan skulderbladen och rikta svanskotan ner mot golvet. Skjut mjukt hela ryggraden i en båge upp mot taket. Som en katt. Låt blicken gå ner i golvet en liten bit in under överkroppen. På inandning kommer du in i  kon och riktar svanskotan uppåt samtidigt som du lyfter blicken. Hitta ditt flöde för att upprepa katten och konsrörelse mönster.
Sträcker ut bak- och framsidan av överkroppen samt ökar cirkulationen för bättre rörlighet.

Varför inte ta för vana att göra dessa varje dag under en tid för ditt välmående och för din kroppshälsa? Om du har problem med nacke ska du vara försiktig och kan istället hålla blicken ner i golvet. Gör övningarna sansat och metodiskt, det är superskönt på morgonen, mitt på dagen och på kvällen!

Läs hela inlägget »

Länkar

-

Senaste nyheter

2017 > 10

Några näringsämnen i sallad som kan vara kul att veta, per 100 gr:

Isbergssallat
Fibrer 0 g
Vitamin E (mg) 0,76
Vitamin C (mg) 5
Järn (mg) 0,33
Kalcium (mg) 25
Kalium (mg) 180
Magnesium (mg) 11
 

Spenat
Fibrer 1,3 g
Vitamin E (mg) 2,9
Vitamin C (mg) 46
Järn (mg) 2
Kalcium (mg) 93
Kalium (mg) 560
Magnesium (mg) 79

Ruccola
Fibrer 1,66 g
Vitamin E (mg) 0,43
Vitamin C (mg) 15
Järn (mg) 1,46
Kalcium (mg) 160
Kalium (mg) 369
Magnesium (mg) 47

Läs hela inlägget »