Arkiv

2016 > 11

Massage är inte enbart en behandling som är avstressande och skön, det ger också goda resultat inom idrott och friskvård. Tränar man mycket och ofta gynnar en massagebehandling återhämtningsprosessen och i och med ökad blodgenomströmning, som hjälper till att transportera bort slaggprodukter som bildas. På så sätt håller man muskulaturen mjuk och följsam. Fler och fler människor lever i en stressad miljö, kanske med felaktig ergonomi och med ensidigt arbete. Det göra att nacke, axlar och rygg ofta tar stryk och musklerna blir korta och spända. För att "överleva" det kompenserar man och således blir det en kedjereaktion i kroppen. Kanske kommer värken i övre delen av ryggen i själva verket från höfterna? Höfternas obalans kanske i sin tur kommer från fötterna som då är den egentliga orsaken till värk och stramhet.

Här kommer några bra och dokumenterade anledningar till varför det är bra med massage:
* Mjukar upp stela och oelastiska muskler
* Ökad blodcirkulation
* Bättre hudstruktur, hudtemperaturen ökar ett par grader vid massage och sammanväxningar mellan hud och andra vävnader kan lättas på.
* Antistress-effekt, hormonet oxytocin frigörs vid beröring och gör oss lugna och avslappnade.
* Smärtreducerande
* Gynnar återhämtning
* Förbättrad lymfcirkulation
* Immunförsvaret stärks
* Motverkar ärrbildning efter skador i muskelvävnader
* Ökar din kroppskännedom
* Förbättrar rörelseförmågan
* Ökar koncentrationsförmågan

Tveka inte på att låta någon (mig eller någon annan) behandla dig med massage för att lindra värk och stelheter. Ofta löses inte problemområdena upp efter en behandling, även om man kan se tydliga förbättringar redan efter första gången. Som jag sa i början, smärtan i axeln är ofta bara symtom på en annan orsak.

Lite kuriosa om fötterna!
Foten består av 26 ben, 33 leder, 107 ligament och 19 muskler. Vi går i genomsnitt mellan 6000 och 10 000 steg per dag som kan jämföras med en belastning på 700 ton (!). Så man kan med största sannorlikhet säga att fötterna påverkar hela vår kropp, obalans och stelheter där, kommer garanterat påverka dina höfter, som i sin tur påverkar din rygg, som i sin tur påverkar nacken, som i sin tur ger huvudvärk och annan värk, som i sin tur......
Ja, ni fattar :-) Var rädd om dom.

Läs hela inlägget »

Känns som om fler och fler blir medvetna om hur viktigt det är med rörelse och att aktivera sig. Inte minst tycker jag mig märka att skolor lägger ner möda på att informera elever om både kost och motion. En bekant till mig jobbar som lärare på en skola i närheten, och där har man till exempel gjort en egen studie på frukostens och sömnens betydelse för inlärning och prestation. Hon är dessutom själv väldigt engagerad i träning och rörelse så jag är övertygad om att fysisk aktivitet också är en del av projektet. Vi behöver mer sådant!
Dom flesta kommer väl ihåg vår hyllade Kalle Zackari Wahlström som gjorde en programserie där han ville peppa och motivera elever till att röra på sig både i skolan men också på fritiden. Svårt uppdrag visade det sig, men han lyckades. Riktigt motiverande.

Visste du att träning till exempel stärker minnet? Och att hjärnan bara är ett av alla organ i kroppen som stärks i samband med träning? Att vi kan minska risken för demens med att röra på oss redan som barn?

Anders Hansen (överläkare, psykiater och författare) som vi sett bland annat i programmet Vardagspuls har skrivit bra böcker som till exempel  "Hälsa på recept" och "Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna"  har listat upp några bra anledningar till att vi alla bör röra på oss, för att ge extra kärlek åt våra hjärnor. Kolla här:

* Hjärnan arbetar effektivare hos människor som är regelbundet fysiskt aktiva
* Träning gör inte bara så att man mår bättre utan stärker i princip alla tankemässiga förmågor som koncentration, minne och kreativitet.
* Fysisk aktivitet föryngrar hjärnan och gör så att det bildas fler hjärnceller
* Träning är det absolut bästa sättet att skydda sig mot demens. Inga mediciner eller kosttillskott kommer i närheten och det räcker med att promenera
* Träning är enormt effektivt när det gäller att förbättra vår tolerans mot stress och dämpa aktiviteten i kroppens stresssystem
* Regelbunden träning dämpar känslor av ångest och oro hos tonåringar
* Träning stärker minnet. Minnestester har visat att människor lär sig 20 procent fler glosor om de hör dem när de promenerar
* Tolv minuters fysisk aktivitet gör barn bättre på läsförståelse och stärker deras uppmärksamhet
* Barn som rör på sig mycket reagerar med mindre stresspåslag vid stressade situationer som räkne-tester eller att hålla presentationer inför varandra
* Människor som är fysiskt aktiva och inte spenderar så mycket tid i stillasittande har bättre minne, koncentration och verkar till och med tänka snabbare jämfört med fysiskt inaktiva
* Hjärnan är det av kroppens organ som stärks allra mest av att vi rör oss


Så låt oss hoppas att fler skolor, och också andra instanser som jobbar med barn, ungdommar och vuxna, fortsätter sprida information om kunsap om vinsten av att röra på oss, äta rätt och sist men inte minst att tillgodose vårt behov av sömn då vi laddar upp våra batterier! En påminnelse till alla, stora som små.

Källa: Gen-pep Bilder: Web

Läs hela inlägget »

Oavsett vad du har för mål, träning-viktnedgång-viktuppgång eller hålla kroppen stark och sund, bör du se till att tanka kroppen med kvalitetsbränsle. Mat (om man nu ska kalla det mat..?) som innehåller mycket socker, transfetter och tomma kolhydrater är sådant som ska städas ut ur kylen, som istället ska fyllas på med bra livsmedel från alla näringskällor, det vill säga protein,kolhydrater och fett. 

Ta en titt i ditt kylskåp och i ditt skafferi, rensa! Och börja nu, varför vänta till måndag?

Bra proteinrika livsmedel är kött med lågt fettinnehåll från nöt eller vilt, kycklingfilé, torsk, lax, makrill, tonfisk, ägg, keso, kvarg, naturell yoghurt.
När du ska välja kolhydrater bör det vara råris, quinoa, fullkornspasta, fullkornscouscous, bulgur, havregryn, grönsaker och rotfrukter i olika former och bönor typ kidney-svarta-borlotti-soja och kikärtor. Och till sist för att tillgodose kroppen med nyttiga fetter, satsa på avokado, fiskolja (omega), olivolja, nötter och frön.
Annat bra att ha i kylen är frukt och bladgrönt! Frukt som små bananer att ha i morgonsmootien, äpplen till keson, citrusfrukter och kiwi. Med bladgrönt menar jag spenat, ruccola, mâchésallad, nässlor, mangold etc. etc. Frukt är toppen som snabbt mellanmål och de bladgröna fyller du på med till varje måltid. De är fullproppade med vitaminer och mineraler!
 

Läs hela inlägget »

Länkar

-

Senaste nyheter

2016 > 11

Vad ska du ha i för livsmedel i ditt kök? Kolla här!
Läs hela inlägget »