Re-post på intervju med Maria Rydqvist

Vi har nu kommit igång med våra stavgånskurser och det blev större än vad jag vågade hoppas på faktiskt. Kul så klart! Många lever fortfarande i tron om att stvgång är pensionärsträning, men jag vill påstå att med rätt teknik och lite varierande övningar är det en utmärkt helkroppsträning! Tänkte bara göra en Re-post på min intervju med Maria Rydqvist, apropå stavträning. 

Den här tiden på året är det mycket skidor. Älskar mornarna i TV-soffan med lång frukost, Nyhetsmorgon som sedan brukar bli Vinterstudion. Det är något speciellt med att se skider på TV, håller ni med? Man dras med, följer sina åkare och vem minns inte Charlotte Kallas heta supporter som fullkomligt "var där" fast framför tv:n? Det är något med kommentatorernas röster, gnistrande snö, glada tillrop av supporters och sådana där hejar-grejer som bjällror... Jag liksom känner smaken av varm choklad och limpsmörgås med hushållsost på! Minns när jag var liten och vi hängde vid elljusspåret dagligen i Rosvik som byn heter där jag är uppväxt. Avslutades ofta med fika utomhus, och det smakar så gott ju!
Kommer ni ihåg VM-stafetten i Falun förra året? En av tjejerna i landslagstruppen som knep silvret var Maria Rydqvist, som är född och uppvuxen i grannbyn Smålandsstenar i Gislaveds kommun. Om man läser hennes meritlista så kan man inte bli annat än imponerad! Mer om henne kan ni läsa här. Jag har haft förmånen att ställa några frågor till henne!
                                  
Vem är Maria? Maria Rydqvist född 1983. Längdskidåkare. Född och uppvuxen i Smålandsstenar. Bor numera i Älvdalen i Norra Dalarna. Familj: Sambo Bengt och två döttrar Wilda 5,5 och Charlize 2,5. 
Jag vill börja med att gratulera dig till en fantastisk karriär inom skidåkningen! Förra årets VM i Falun slutade med ett stafettsilver, vill du berätta lite om känslan kring det? VM i Falun är absolut min höjdpunkt på skidkarriären både resultatmässigt och upplevelsemässigt. Jag är otroligt glad att jag fick uppleva det och det har gett mig väldigt mycket motivation och glädje under året.  
Hur ser det ut med tävlingar för den här säsongen? Eftersom det är mästerskapsfritt kör jag framförallt världscupen som de viktigaste tävlingarna under vinter. Det blir 20-25 talet sådana lopp under säsongen. Plus lite SM- tävlingar och annat. Tour de Ski och Kanada Tour är två andra höjdpunkter som också ingår i världscupen.
På den nivå som du tränar och tävlar gäller det hålla igång hela året, hur gör du för att hålla dig i form för kommande säsonger? På somrarna kör vi mest barmarksträning i form av löpning, rullskidor, Stavgång och styrka. Ibland också cykel. 
På våren tränar vi väldigt allsidigt men ju närmare hösten vi kommer desto större blir andelen rullskidåkning. Träningen är extremt variationsrik. Dels för att vi tränar barmark halva året och på snö halva, men också för att vi kör så många olika discipliner och moment. Klassiskt, skate och stakning. I olika farter i väldigt varierad och blandad terräng. Även löpningen och styrkan gör träningen  blandad. Totalt sett finns en oändlighet av pass och sällan är det ena passet det andra likt. En av de stora plusbitarna med denna sport tycker jag. Det också ett bidrag till av vi har så lite skador inom sporten. Träningen blir sällan monoton. 
Jag kör i regel 2 gympass i veckan med redskap. Däremellan lägger jag in ytterligare några tillfällen med 10-15 min bålträning före eller efter någonting annat. Jag tränar  9-12 pass /vecka när det inte är tävlingssäsong.                                 
Styrketräning (med vikter eller kroppen som motstånd) är viktigt för alla, och bål-muskulaturen pratar vi ofta om. Bästa övningen för starkare bål om du får välja en? Svårt att välja en, men fällkniven är bra och väldigt jobbig. 
Vi kommer ha stavgångskurser i Smålandsstenar och i Hylte med start 4 februari. Skulle du säga att det även är ett alternativ för vältränade idrottare såväl som för motionärer? ja verkligen. För alla, Man tränar hela kroppen och det är lätt att få hög puls och träning för hjärtat. De flesta som aldrig provat brukar dessutom tycka att det är överraskande roligt. Helst ska man ju köra i en längre slalombacke om man har någon. Men man kan även springa eller gå upp och ner i mindre backar. Passar väldigt bra som gruppträning också eftersom det är lätt att anpassa sin egen fart och ändå köra tillsammans. Man inspireras också väldigt mycket av varann. Går bra att träna hela året också, även om det blivit vinter och inte kommit så mkt snö. Då kan man använda skor med dubb så får man bra grepp.  
Om du får hälsa till våra stavgångsmotionärer och alla andra som vill komma igång med fysisk aktivitet? Utgå från dig själv och var nöjd med alla dina framsteg. Fundera på vilken träning du gillar, inspireras av och kan tänka dig att hålla på med. All träning är bra och bättre än ingen träning. Beröm dig själv för att du tar hand om din kropp och hälsa.

Stort tack Maria för din tid. Och lycka till i fortsättningen med allt och ett riktigt gott 2016!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln